Cykler



Cykel 1
Jag har tidigare beskrivit att min aktion har tre cykler, det visade sig att de har sett lite olika ut, i den förtsa cykeln låg fokus på att få syn på min kommunikation med studenterna och mina kritiska vänner fick observera brett, jag ville även vid detta tillfälle att de skulle fokusera på instruktioner och hur didaktiken syntes i mitt seminarium. resultatet från denna cykel var att jag är tydlig i mina instruktioner men  att jag hade lite olika fokus på didaktiken i de instruktioner jag gav, ibland blev aktiviteten ett görande och jag försökte lyfta didaktiken förts i storgruppsdiskussionen, vid andra tillfällen var instruktionen i power pointen en instruktion av ”görande” och instruktionerna till didaktiken gavs muntligt och i vissa fall fanns både ”görandet” och didaktiken framskrivet i presentationen. Det blev uppenbart för mig att jag inte hjälpte studenterna att lyfta didaktiken i vissa aktiviteter utan studenterna genomförde aktiviteten utifrån mina instruktioner. Att jag tyckt att vissa aktiviteter fungerat bättre än andra  kan bero på att i dessa aktiviteter har jag haft ett tydligare fokus på didaktik.






Cykel 2
Vid denna cykel spelades seminariet in (ljudfil) och vid lektionens slut fick studenterna fylla i en enkät. Min reflektion efter seminariet var att det var en trivsam lektion med få studenter vilket gav ett lugnt tempo där jag tyckte att jag hade tid att besvara alla frågor studenterna hade. Studenter som "satt med telefonen" fick svara på frågor där jag tog ögonkontakt med studenten. Få studenter gav feedback i de öppna frågorna och detta seminarium fick utifrån enkäten en tydligt sluten karaktär. Poängsättningen utifrån studenternas svar i enkäten gav dock ett högt resultat på tydlighet, snittet ligger på 9.1, något som framkom i de textsvar som gavs var att studenterna i uppgifterna inte hade all information de behövde d.v.s., elevuppgift, elevarbete och uppgiftsinstruktion (didaktisk). Vilket jag förändrade till cykel 3.


Vissa studenter säger att de saknade gruppdiskussionerna, andra att det var bra att jag fördelade ordet mellan grupperna, detta blir motsägelsefullt. Gruppen var enligt mig högst delaktig i analyserna i storgrupp och blev mer och mer delaktiga ju varmare i kläderna de blev. Gruppen hade ett stort fokus på att se vilka centrala innehåll och förmågor elevuppgiften testade. I ljudfilerna framkommer att jag kräver respons från studenterna. Jag är även mån om att de ska följa med och förstå innehållet och vad de ska göra under seminariet. När de inte responderar backar jag och börjar om för att vara säker, exempelvis: 

"- Den här har jag visat för er tidigare va? (syftar på en slide i ppt, min anmärkning). Känner ni igen den? Den kommer från er kurslitteratur, Pettersson (avbryter meningen och fortsätter), jag fick ingen riktig respons från er. Har jag inte visat den här för er?
- Känner inte igen den (Student svar, min anmärkning).

- Den här är min favvo, Jag skulle säga så här att om ni blir skicklig på att analysera och bedöma elevers kunnande oavsett ämne […]”
Jag försöker även lyfta deras frågor, att visa att de är viktiga, jag gör det genom att förtydliga, exemplifiera och ge feedback, exempelvis;
"- Var det svar på din fråga?
- Ja."

"- Jag vill gärna att ni ställer frågor om något är otydligt eller om ni vill ha förklaringar på något, det uppskattar jag."


Variabler av kommunikation
Antal
Exempel
Jag kräver gensvar/feedback
17
Har jag tagit det exemplet när jag testade elevernas kunskaper om mätning?, Syns det?, Håller ni med om att det är […]?, Är vi överens?
Studentfrågor
15
Får jag fråga, centrala metoder […]?, Kan det också vara det här med naturliga tal? Jag har en fråga, hur vet jag om det är problemlösning för eleven
Svar på studentfrågor
15
Snarare så här […], Nej om du inte analyserar […], Mm, Ja, varför jag sätter dem inom parentes så där[…],  Ja, det eleven gör […], Jo, problemlösning […]
Feedback till studenter
8
Ja, jättebra fråga!, Var det svar på din fråga?, Japp, om man tänker […], Men om ni då […],Ja fortsätt.,
Jag ställer frågor till studenterna (ej kräver feedback)
11
Är ni redo att börja […], Har ni fler frågor till mig innan ni börjar […], Jag har varit runt och lyssnat på er, ni kan ha tänkt lite olika[…], Någon som vill lägga till något?, Hur tänkte ni här?


Cykel 3
Även vid denna  cykel spelades seminariet in (ljudfil) och vid lektionens slut fick studenterna fylla i en enkät. Jag hade till detta seminarium ändrat i studenternas uppgift så att både elevuppgift och elevarbeten fanns med, så kunde jag ha uppgiftsbeskrivningen på tavlan. Denna grupp tog längre tid till analyserna i gruppdsikussinerna, jag var klar med taluppfattiningen vid 10.50 (ca 30 min senare än den tidigare gruppen). Gruppen fastnade vid den första uppgiften, en subtraktion och additionsuppgift där alla elevsvar är fel, de förstod inte vad de skulle göra. Jag satte även igång dem utan att ha analyserat förmågor och centrala innehåll och fick då lov att backa. Även denna gång hjälpte jag dem med centrala innehåll och förmågor i den första uppgiften. En reflektion är att vid nästa tillfälle ska jag kanske även hjälpa dem med analysen av det första elevarbetet (modellering).
Det blev inte så mycket spontana frågor från denna grupp i förhållande med övriga grupper.
Mycket tid gick till första uppgiften som jag tidigare nämnt, det medförde tidsbrist i analyser senare under seminariet.
Poängsättningen utifrån studenternas svar i enkäten gav ett högt resultat på tydlighet även denna gång, snittet ligger på 9.25. Stundernas kommentarer tog upp att alla kommit till tals, att jag besvarat deras frågor och att seminariet känts lustfyllt. Utifrån ljudfilerna framkommer att jag även denna gång kräver respons från studenterna, men inte i samma omfattning som tidigare, exempelvis;

De ställer fler frågor och jag  svarar. Jag gör även en miss i instruktionen som jag korrigerar när jag upptäcker den. Det är när studenterna ska börja arbeta med additions och subtraktionsuppgiften, jag har glömt att gå igenom centralt innehåll och förmågor och behöver backa studenterna från analysen av elevrbetena; 
"- På tal om kommunikation, kan ni bara vända på dem (papperen, min anmärkning), jag glömde en sak, en ganska stor sak (tystnad, fångar uppmärksamhet, min anmärkning). Tidigare grupper, detta vara ganska svårt, så jag ska hjälpa er med den (centralt innehåll och Förmågor i uppgiften, min anmärkning)


Variabler av kommunikation
Antal
Exempel
Jag kräver gensvar/feedback
6
Verkar det ok? Håller ni med?
Har jag tagit detta exempel förut? Är ni med? Hängde ni med?

studentfrågor
22
Är det riktiga elevarbeten? Ska vi arbeta tillsammans? Vad är ett resonemang? Ja på tentan […], Vi har inte analyserat elevarbeten va? Hur gör vi nu? Kan man tänka så här[…]? Kan det vara det här centrala innehållet också[…]? Men om[…]?
Svar på studentfrågor
22
Jag svarar oftast på studenternas frågor genom att förtydliga innehållet de ställer frågan kring. Vi har inte analyserat, utan undersökt vad uppgifterna testar[…], Vi tar inte tentafrågan nu, nu ska vi analysera[…].
Feedback till studenter
5
Bra fråga! Var det svar på din fråga? Jätte intressant, men om jag går in i detta hamnar vi i[…], Det har var jätteskoj[…] Fortsätt, berätta[…],I några grupper var jag och […]
Jag ställer frågor till studenterna (kräver ej  feedback)
4
Frågor till mig? Ni ser att[…], håller ni med mig? Har ni frågor till mig?



Här framkommer det att studenterna var mer delaktiga utifrån att de ställer fler frågor än vid cykel 2. Det tycker jag var intressant då min egen reflektion direkt efter seminariet var att de inte var så delaktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar