I avsnittet gällande bakgrund (varför kommunikation) för
projektet redovisade jag olika synsätt för cyklerna i aktionsforskning (McNiff &
Whitehead, 2001). Aktionsforskningsens cykler blir i detta arbete metoden för undersökningen. Jag tar alltså som jag tidigare nämnt min utgångspunkt i Whiteheads sätt att se på
cyklerna som spiraler, att vid en avslutad cykel tar nästa vid och bygger
vidare på eller utvecklar frågeställningen aktionsforskaren har. Cyklerna i detta projekt är tre, i cykel
ett påbörjas arbetet med tydligheten i kommunikationen med observationer av en
kritisk vän i klassrummet. Detta sker vid två tillfällen. Till cykel två
utvecklas en enkät med fokus på lärarens kommunikation i klassrummet, och en
ljudupptagning av seminariet genomförs. Efter cykel två analyseras data och vid
cykel tre används samma enkät samt ett något förändrat/utvecklat innehåll vid
seminariet. Nedan redogörs för projektets metodval.
Observationer – en kritisk vän
Jag använder mig i huvudsak av ostrukturerade observationer (Bryman, 2011), detta innebär
att inget observationsschema användes utan syftet var att så detaljerat som
möjligt beskriva hur jag kommunicerade med studenterna. I direkt anslutning
till observationen hade jag och min kritiska vän ett ”djupt samtal”, där min kollega delgav mig en beskrivning av sina observationer. Tilläggas bör att
det fanns frågeställningar för observatören att följa även om dessa inte var
strukturerade i ett observationsschema.
Enkäter
Jag har strukturerat mina enkäter utifrån presentation, layout och tydlighet i
frågeställningarna, där jag varit inspirerad av Bryman (2011). Det ska tydligt framgå vad som är avsikten med enkäten
(presentation) samt vad som förväntas av respondenten. Layouten ska inte vara
för tät och det ska framkomma en struktur för hur man svarar i enkäten.
Avslutningsvis ska frågorna vara tydligt formulerade, de kan antingen vara
öppna eller slutna. Fördelen med slutna frågor är att de är lätta att koda och
ger en tydlig indikation på vad enkätfrågan ”ger för svar”. Öppna frågor
genererar att respondenterna kan svara med egna ord och lämnar utrymme för
oförutsedda svar och leder inte svaren i någon specifik riktning (Bryman, 2011).
Utifrån detta formulerades enkäten med ett fåtal frågor, samt både öppna och
slutna frågor för att få både tydlighet och variation.
Ljudupptagningar
Ljudupptagningarna genomfördes vid
två tillfällen, innehållet på seminariet var det samma men studentgrupperna var
olika. Att genomföra ljudupptagningar underlättar minnesfunktionen och
tolkningar under seminarierna kan kontrolleras i efterhand, detta underlättar
en analys av vad deltagarna vid ljudupptagningen sagt (Bryman, 2011). I detta
projekt har ljudupptagningarna underlättat analysen av min kommunikation med
mina studenter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar