Reflektion
Reflektion
Något jag funderat över efter det första
auskultationstillfället är hur jag kan hjälpa mina studenter att gå från att
vara lärande till att bli den som hjälper andra att lära. Utifrån det
perspektivet kan jag se att det är skillnad på att undervisa elever och
lärarstudenter. Hur hjälper jag mina studenter att bli skickliga lärare, att bli
skickliga i sin undervisning? Hur svarar vi lärare våra studenter när de
ställer frågor eller hur vi följer upp en fråga vi ställt efter att studenterna
svarat oss? Jag märker att jag i min iver att visa mina studenter alla
missuppfattningar i ett elevarbete ibland själv svarar på de frågor jag
ställer, eller snarare fyller på med de missuppfattningar eller brister som
studenterna inte ser eller inte redogör för i diskussionerna. Ytterligare en
reflektion utifrån att mina studenter ofta får didaktiska dilemman att diskutera
i mindre grupper gäller hur jag ser till att flertalet studenter får möjlighet
att vara med i diskussionen och i redovisningen i stor grupp. Hur motverkar jag
att det endast blir ett fåtal studenter som kommer till tals? Här har jag länge
arbetat med att de i mindre grupper först diskuterar och sedan ska de i slutet
av diskussionen formulera 1-2 reflektioner de vill lyfta i helklass, min tanke
är då att alla kommer att känna sig delaktiga även om de inte för gruppens
talan. Ett sätt att arbeta med delaktighet och att jag svarar på mina egna
frågor kan vara att arbeta med tystnader utifrån att jag själv ska hinna
reflektera över hur jag vill gå vidare med en diskussionsfråga eller exempelvis
ett elevarbete för att vidga studenternas förståelse för hur elever lär. Att på
detta sätt arbeta med tystnad i den inventerande praktiken skulle ge mig möjlighet att bättre förstå och
reflektera kring det kunnande mina studenter visar.
I Rowland och Ruthven (2011) framkommer att lärarstudenter
kan arbete utifrån modellering som ”look at my practice”, vilket skulle vara
det jag gjort under detta seminarium där jag hjälpte dem med att analysera
uppgifter, jag har även lyft funderingen gällande att även hjälpa dem med den
första analysen av elevarbetet. Detta får då ett tydligt fokus på modellering,
men detta hjälper dem inte att bli väl fungerande analyserande och
reflekterande lärare. Kanske kan nästa steg vara att arbeta utifrån ”look at
your practice” och ”look at (mathematics teaching) practice” (Rowland & Ruthven, 2011, s. 140), vilket
skulle vara ett sätt att utveckla analys och bedömningsförmågan hos mina studenter.
De studenter som deltog i detta aktionsforskningsprojekt är förhållandevis tidigt
i sin utbildning (termin 2). Att utveckla detta seminarium skulle kunna ske
under studenternas Vfu, där de möter handledare och elever under sin praktik
att då arbeta med hur studenterna löser olika uppgifter skulle vara att ”look
at your practice”, att även auskultera hos sin handledare skulle vara att ”look
at (mathematics teaching) practice”. Detta skulle då vara ett
sätt att plocka upp detta i deras verklighet/vardag och ett sätt att göra detta
verktyg till deras eget? Att kunna analysera är en viktig del av den didaktiska
kunskapen hos en lärare.
Ytterligare en reflektion att ta upp till diskussion är skillnaderna
mellan cykel två och tre gällande kommunikationen utifrån tydlighet och delaktighet.
Studenterna upplever att jag är tydligare i min kommunikation när de själva
ställer fler frågor som jag besvarar. Detta borde medföra att kommunikationen
blir tydligare utifrån att seminariet behandlar det studenterna upplever som
problematiskt och svårt.
Av resultaten
framkommer även att när antalet frågor från studenterna ökar kräver jag mindre
feedback och ställer färre frågor till studenterna. När jag tycket att jag fick
tidsbrist i cykel 3 för att de behövde tid till analys ställde de även fler
frågor, kanske han de reflektera mer över elevarbetena när tiden blev längre
och de ställde då fler frågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar